A közösségi gazdaság sokszínűsége Kínában

Bárcsak idehaza is így haladnánk!

A sharing economy, azaz a közösségi gazdaság rendkívüli ütemben terjeszkedik Kínában. A kormányzat tájékoztatása szerint 2016-ban teljesített bevétele meghaladta az 500 milliárd dollárt. 

Az egyik legújabb elképzelés, a kölcsönözhető kosárlabda ötletét. A folyamat teljesen automatizált, elegendő beolvasni egy QR-kódot az elhelyezett konténereknél és máris játszhatunk a labdával, csekély 1 jüanért cserébe, melyet természetesen mobilalkalmazás segítségével von le a rendszer. 

A legelső kölcsönző konténereket iskolák közelében telepítették, a tanulók diákigazolványuk használatával ingyenesen bérelhetnek kosárlabdát.

Optimista előrejelzések szerint az ágazat forgalma 2020-ra elérheti az ország GDP-jének akár 10%-át is.

A közösségi gazdaság rohamos térhódítása főként a mobiltechnológiák fejlődésének köszönhető. Bárki számára, bárhol, bármikor elérhető és igénybe vehető. 

Nem csak alkalomszerű kölcsönzési megoldásokról van szó, hanem a folyamat a mindennapi rutin részévé vált.A kínált szolgáltatások változatos képet mutatnak, gyakorlatilag bármi megosztható és igénybe vehető, amire kereslet mutatkozik. Ez pedig egy olyan tekintélyes országban, mint Kína határtalan lehetőségeket teremt. A paletta szerteágazó, bicikli, alvókapszula, kosárlabda, hordozható mobiltöltő vagy éppen a környezetvédelmi szempontból is jelentős elektromos autó is megtalálható rajta.A világ legnagyobb népességű országában szinte mindenre megvan az igény. Folyamatosan bővül azon termékek és szolgáltatások skálája, melyben egy cég potenciált lát és kialakítja a hozzá szükséges kölcsönzési rendszert.  

A közösségi kerékpározás népszerűségét mi sem mutatja jobban, mint hogy jelenleg is 30 olyan cég működik a kínai piacon, mely bérelhető kerékpárokat kínál.


Egyre inkább elterjedtek az olvasólámpával, USB porttal, világítással felszerelt alvókapszulák, melyek akár egy órára is kibérelhetők pihenés céljából. Bárki igénybe veheti, aki némi pihenésre vágyik, de a legfőbb célcsoport a sokszor túlórázó irodai dolgozó. Éppen ezért leginkább irodaházak, multinacionális cégek, nagy létszámot foglalkoztató munkahelyek környékén fellelhetők. 


Szintén új öltet a "közösségi ücsörgés", melynek lényege, hogy bárki kölcsönözhet széket a buszra vagy a vonatra várva. 

Természetesen meg kell említeni a sharing economy gazdaságra gyakorolt hatását is. Hosszú távon nagymértékben befolyásolja egyes termékek vagy termékcsoportok eladásait, a kormányzati oldal mégis támogatja terjedését. 

A közösségi gazdaság új terméke, a környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolható elektromos autó. A cégek úgy kínálják a szolgáltatást, hogy a kölcsönzött autó szinte bárhol használható és letehető. Bérleti díját 180 jüanban határozták meg, ami olcsóbb alternatívát kínál, mint taxival utazni.

A sharing economy célja inkább a kölcsönzés, mint a vásárlás. A cégek olyan versenyképes árat állapítanak meg, mely vonzóvá teszi a szolgáltatást, így a felhasználók által fizetett díjakból profitálnak.

Kínában hatalmas problémát jelent a szmog és a környezetszennyezés, a klímaváltozás elleni küzdelem jeles képviselője lehet a közösségi gazdálkodás, a közösségi közlekedés és ezen belül is a környezetet kímélő gépjárművek elérhetővé tétele.